3 rok stomatologii

Wszystkie zajęcia na 3 roku odbywały się w blokach. Czyli w sumie każdy tydzień wyglądał inaczej, ciągle mieliśmy coś innego. Ciekawą sprawą było to, że przenieśli nam z 4 roku na 3 rok większość przedmiotów niestomatologicznych typu laryngologia czy dermatologia dzięki czemu na 4 i 5 roku będziemy już zajmować się głownie tematami stomatologicznymi.

Przedmioty stomatologiczne

Stomatologia Zachowawcza 
Przedmiot trwał w bloku 4tygodniowym. Codziennie przez ten okres mielimy możliwość przyjmować pacjentów na leczenie zachowawcze. Mogliśmy dostać pacjenta z zewnątrz (czyli taki osoby co same zapisały sie na leczenie do studentów), lub mogliśmy wykonywać zabiegi na sobie, na przyjaciołach, rodzinie etc. Do zabiegów z zakresu stomatologii zachowawczej na 3 roku należało: wykonywanie scalingów, opracowywanie drobnych ubytków oraz wypełnianie ich. Prócz tego prowadziliśmy przeglądy jamy ustnej i instruktarze higieny.
Oczywiście prócz praktyki były też seminaria i wykłady teoretyczne + zaliczenie w formie pisemnej. Niezmiennie źródłem wiedzy jest Stomatologia zachowawcza Jańczuka i Kariologia Piątkowkiej.

Stomatologia dziecięca 
Przedmiot odbywał się w 3tygodniowym bloku zajęć, gdzie przyjmowaliśmy dzieci i młodzież do 18r.ż. Mieliśmy możliwość przeprowadzać przegląd jamy ustnej, usuwać złogi nazębne, przeprowadzać profilaktykę fluorkową a nawet usuwać zęby mlecze czy opracowywać i wypełniać glassjonomerem ubytki. Prócz tego mieliśmy okazje przeprowadzić program profilaktyyczny dla dzieci z przedszkola.
Zródłem wiedzy na ten przedmiot do końca studiów będzie Współczesna Stomatologia Wieku Rozwojowego wydawnictwa Med Tour Press.
Przyjmowanie dzieci niestety nie należy często do łatwych zadań, także na tym przedmiocie mieliśmy okazji zaznajomić się ze specyfiką dzieci jako pacjentów.

Bluza od @salus_med

Chirurgia stomatologiczna 
Przedmiot trwał w bloku 2 tygodniowym. Przez pierwszy tydzień uczylismy się teorii ze znieczuleń i ekstrakcji zębów i demonstrowaliśmy to na anatomicznych czaszkach i fantomach, natomiast drugi tydzień już polegał na przyjmowaniu pacjentów i możliwości wykonania takiego zabiegu samemu. Jeśli chodzi z czego się uczyłam to jest to Chirurgia stomatologiczna Matteo Chiapasco oraz platforma @wiecejnizlek.

Ortodoncja 
Przedmiot odbywał się w 2 tygodniowym bloku zajęć gdzie mieliśmy okazje ćwiczyć klasyfikacje i diagnostykę wad zgryzu, analizować rysów twarzy en face i profilu, analizować modeli diagnostycznych w oparciu o wskaźniki ortodontyczne, przeprowadzaliśmy analizę cefalometryczną ,
wykonywaliśmy dogięcia elementów drucianych w aparatach zdejmowanych.

Stomatologia społeczna 

Przedmiot trwał tydzień i zakończył się egzaminem. Na ćwiczeniach mogliśmy robić na sobie scanning  zębów poprzez transilluminacje w celu wykrycia próchnicy na powierzchniach stycznych oraz wybarwialiśmy płytkę nazębna by określić czy dobrze szczotkujemy żeby. Na seminariach były informacjami dot. stomatologii w aspekcie zdrowia publicznego jako możliwości działań prewencyjnych pierwotnych i wtórnych chorób jamy ustnej, promocji zdrowia jamy ustnej. Uczyliśmy się głownie z prezentacji od katedry.

Protetyka
Przedmiot odbywał się w 4 tygodniowym bloku zajęć, gdzie na fantomach uczyliśmy się opracowywać zęby pod korony, licówki, mosty oraz wkłady koronowo-korzeniowe. Zródłem wiedzy na ten przedmiot jest wiele pozycji książkowych, ja natomiast postawiłam na informacje z @wieccejnizlek gdzie jet mix informacji z wielu zalecanych podręczników.

Podstawy stomatologii społecznej
Krótki przedmiot, gdzie odbyły sie 3 seminaria na temat zdrowia publicznego, polityki zdrowotnej i systemów opieki zdrowotnej, głównych problemów zdrowotnych oraz społeczno – medycznych w Polsce, higieny pracy i ergonomii oraz higieny żywienia.

Przedmioty lekarskie

Choroby wewnętrzne
Moja grupa październik rozpoczęła od chorób wewnętrznych czyli interny. Trwała 4 tygodnie czyli codziennie przez miesiąc chodziliśmy do szpitala na oddział. Najpierw była prelekcja z zagadnieniami, a później szliśmy na oddział badać pacjentów- podmiotowo i przedmiotowo  czyli uczyliśmy się zbierać wywiad, osłuchiwać stetoskopem i palpacyjnie badać np brzuch. Poza tym mieliśmy tez okazje popatrzeć na zabieg kardiowersji. Zagadnienia z interna obejmują głównie informacje o chorobach układu krwionośnego, endokrynologicznego, gastroenterologii, układu oddechowego i układu wydalniczego. Przedmiot miał być  kontynuowany jeszcze 2 tygodnie  na 4 roku  ale zmienili nam podstawę programową i już na 3 roku zakończy się egzaminem.

Anestezjologia i reanimacja
Przedmiot odbywał sie w tygodniowym bloku w jednym ze szpitali klinicznych. Mieliśmy okazje odwiedzić oddział intensywnej terapii i zobaczyć jak wszystko to funkcjonuje, oraz jak ważna jest opieka stomatologiczna takich osób. Na seminariach były zagadnienia znieczulenia ogólnego oraz pierwszej pomocy w stanach nagłych. Prócz tego mogliśmy również poćwiczyć wkłucia dożylne na fantomie.

Chirurgia ogólna

Przedmiot odbył się w tygodniowym bloku zajęć w szpitalu klinicznym, gdzie mieliśmy okazje uczestniczyć w różnych operacjach tam przeprowadzanych. Uważam, że był to super przedmiot! Wiele można było zobaczyć podczas tych operacji, ale też mieliśmy możliwość wykonać na sobie USG, zebrać wywiad z pacjentami na oddziale oraz mieliśmy kurs szycia chirurgicznego. Przedmiot zakończył się egzaminem.

Pulmonologia 

Przedmiot ten opierał się tylko na seminariach wiec odbył się zdalnie. Poruszaliśmy tematykę chorób układu oddechowego jak astma, pochp, nowotwory płuc, alergie etc.

Otolaryngologia 

Przedmiot odbywał się hybrydowo. Seminaria były zdalnie, a ćwiczenia w wielkopolskim centrum onkologii w klinice chirurgi głowy i szyi. Trwał dwa tygodnie i zakończył się egzaminem. Dzięki przedmiotowi poznaliśmy jak manifestują się nowotwory w obrębie jamy ustnej, głowy i szyi. Poza tym mogliśmy zbadać pacjentów z nowotworami ślinianek czy obejrzeć zabiegi wymiany protezy strun głosowych po resekcji krtani. Prócz wizyt u pacjentów na oddziałach byliśmy tez w poradniach gdzie było przyjmowane dużo pacjentów i przyglądaliśmy się podstawowym badaniom laryngologicznymi jak np. fibroskopia. Myślę, że przedmiot bardzo ważny dla stomatologa. Na egzamin uczyłam się głownie z prezentacji od katedry.

Dermatologia i wenerologia

Przedmiot był realizowany przed tydzień w poradni dermatologicznej. Przyglądaliśmy się przyjmowanym pacjentom. Między innymi były to choroby tj. pęcherzyce, pemfigoid, łuszczyca czy AZS ale też wiele innych chorób autoimmunologicznych, alergicznych manifestujacych się w obrębie skóry. Przedmiot zakończył się egzaminem.

Psychiatria 

W ramach zajęć odwiedziliśmy oddział psychiatryczny. Mogliśmy poznać jak wyglada praca psychiatry w takim ośrodku, jacy pacjenci są przyjmowani do takiego szpitalu i jak to wszystko ogólnie funkcjonuje. Myśle ze były to bardzo specyficzne zajęcia.

Okulistyka 

Przedmiot odbywał się przez tydzień i prócz seminariów o najczęstszych chorobach oczu mogliśmy zobaczyć jak wygląda blok operacyjny i jak wyglada operacja zaćmy czy witrektomii.

Medycyna sądowa 

Były to 3 dni seminariów odnośnie różnych metod diagnostycznych materiałów np płynów ustrojowych z dziedziny medycyny sądowej, aspektów prawnych w Kodeksie Karnym dla zawodów medycznych oraz zagadnienia na temat losów ciała po śmierci w różnych sytuacjach. Można również było się umówić na uczestnictwo w sekcji zwłok. Przedmiot zakończył się odpowiedzią ustną.

 Choroby zakaźne 
Był to tydzień seminariów gdzie była podejmowana tematyka chorób tropikalnych i pasożytniczych oraz przydatnych informacji na temat podróży w tropiki. Bardzo ciekawy przedmiot oraz bardzo praktyczny na przyszłość.

Onkologia 
Były to 3 dni zajęć tam gdzie otolaryngologia i tematyka również podobna.

Neurologia 
Przedmiot odbył się tylko w elearningu. Musieliśmy wysłuchać wykładów i potem rozwiązywać testy. Tematyka główne obejmowała rodzaje bólów głowy i twarzy + ich powody i leczenie. Prócz tego również byłī zagadnienia nt. typowych objawów, podstawowej diagnostyki i terapii najczęściej występujących chorób neurologicznych jak: udar mózgu, padaczka, zespoły otępienne, stwardnienie rozsiane, choroba Parkinsona, Alzheimer, miastenia, radikulopatie i neuropatie z ucisku.

Przedmioty ogólnomedyczne

Patofizjologia

Chyba jeden z obszerniejszych przedmiotów na 3 roku. Było dużo nauki. Patofizjologia czyli nauka o tym jakie objawy w naszym organizmie dają najpopularniejsze choroby. Czyli na przykład jak objawia  się cukrzyca w organizmie i do jakich skutków doprowadza na poziomie tkanek, komórek, hormonów etc. i ogólnego funkcjonowania organizmu. Myśle ze to bardzo ważny przedmiot aby w ogóle rozumieć podłoża działanie chorób na organizm. Przedmiot kończył się zaliczeniem z rozpoznawania przypadków klinicznych czyli na podstawie wywiadu i badań mieliśmy napisać co to za choroba . Później odbył się egzamin. Uczyłam się głownie z prezentacji od katedry, podręcznika prof. Bręborowicza, „Patofizjologia Repetytorium”Autor: Dominika Kanikowska oraz niektórzy też mieli Patofizjologie Damianov’a. 

Patologia jamy ustnej z elementami patomorfologii
Byliśmy pierwszym rocznikiem któremu ograniczyli zakres materiału z patomorfologii całego ciała co według mnie jest super pomysłem abyśmy skupili się tylko na zagadnieniach w obrębie głowy i szyi. Przedmiot opierał  sie na poznaniu zmian w morfologii tkanek przy chorobach i nowotworach. Dzięki temu mogliśmy zobaczyć tez jak manifestują sie różne choroby w jamie ustnej co jest istotne w praktyczne lekarza dentysty. Każdą chorobę mieliśmy też pokazaną jak wygląda mikroskopowo, czyli taki proszę powrót do histologii. Mieliśmy 2 kolokwia z wiedzy teoretycznej i z rozpoznawania struktur mikroskopowych, na końcu był egzamin. Uczyłam się z prezentacji od katedry.

Genetyka 
Przedmiot opierał się na wysłuchaniu wykładów i napisaniu zaliczenia. Zagadnienia obejmowały wiadomości z zakresu genetyki klinicznej człowieka ze szczególnym uwzględnieniem problemów genetycznych w stomatologii (Czynniki genetyczne w etiologii chorób zębów i przyzębia).

Farmakologia kliniczna 
Przedmiot ten to tygodniowe seminaria, zakończył się zaliczeniem na Parkowej. Byłī omawiane zagadnienia z obszaru farmakologii klinicznej przydatnej w praktyce lekarza stomatologa- leki przeciwbólowe, znieczulenia, farmakogenetyka, zagadnienia z farmakokinetyki, farmakoterapia ciężarnych oraz interakcje leków. Myślę, że to kolejny bardzo ważny przedmiot. Uczyliśmy się głownie z prezentacji od katedry.

Pierwsza pomoc 

Były to 3 dni ćwiczeń w sali symulacji medycznej. Bardzo fajne miejsce gdzie są sale z symulatorami dla wszystkich kierunków. Super sprawa i myśle ze każdemu się spodoba! Poruszaliśmy tematy pierwszej pomocy w gabinecie stomatologicznym i co robić jak pacjent będzie mial np hipoglikemie, wstrząs anafilaktyczny, napad padaczki etc..

Psychologia kliniczna 
Przedmiot odbył się zdalnie i polegał głównie na omawianiu problemów pacjentów którzy mogą pojawić się w gabinecie i jak sobie z tym radzić czyli np pacjenci z dentofobią, zaburzeniami odżywiania, depresją etc… Poza tym omawialiśmy zagadnienia wypalenia zawodowego i jak sobie z nim radzić.