JAK TO OGÓLNIE WYGLĄDAŁO:
Drugi rok stomatologii na UMP (2020/2021) nie należał do łatwych, ale musze przyznać, że dzięki nauczaniu hybrydowemu troszkę nam się przyfarciło. Wszystkie wykłady, seminaria, fakultety, lektoraty i ćwiczenia z zajęć niestomatologicznych były zdalnie. Na uczelnie jeździłam tylko na przedmioty przedkliniczne typowo stomatologiczne jak zachowawcza, endodoncja, periodontologia… itp.
Dzięki nauczaniu hybrydowemu zyskaliśmy baaardzo dużo czasu na naukę, bo nie traciliśmy energii na dojazdy i siedzenie na uczelni całymi dniami. Uważam że taka forma nauczania była idealna, choć nie ukrywam że czasem się tęskniło za grupą.
Zajęcia stomatologiczne były prowadzone w blokach. Co to znaczy? Znaczy to tyle, że na przykład na zajęcia z zachowawczej chodziliśmy codziennie przez miesiąc, później mieliśmy jakiś czas przerwy od zajęć praktycznych po czym mieliśmy kolejny blok zajęć ale na przykład z periodontologii. Uważam, że bloki były super bo miało się cały cykl danego zagadnienia w jednym czasie i można się było skupiać tylko na tym. Z tego co mi wiadomo planowane jest na kolejny rok akademicki zlikwidowanie bloków znad czym myślę wszyscy ubolewamy.
Temat 2 roku podzielę na 3 części: część pierwsza to zajęcia stomatologiczne przedkliniczne, część druga to przedmioty ogólnomedyczne a część 3 to odpowiedz na pytania z IG w formie Q&A.
STOMATOLOGIA ZACHOWAWCZA
Październik 2020 rozpoczęliśmy właśnie blokiem przedklinicznym z zachowawczej. Trwał on około miesiąca. Odbywał się on stacjonarnie i zaliczenie z niego również było stacjonarnie.
Codziennie rano przychodziliśmy na sale fantomowe, aby zająć się naszym plastikowym pacjentem. Są to jeszcze dość mało realistyczne warunki (bez śliny, bez płaczu…) ale od czegoś każdy musi zacząć! Takie zajęcia są konieczne aby od 3 roku już móc przyjmować już prawdziwych pacjentów.
Na zajęciach uczyliśmy się opracowywać ubytki próchnicowe wszystkich klas Blacka, następnie wykonywaliśmy wypełnienie kompozytowe, poznaliśmy również formy podkładów i linerów, a nawet udało nam się założyć kilka wypełnień amalgamatowych.
Jeśli chodzi o formę sprawdzania naszej wiedzy to było kilka kolokwiów przed zajęciami, uczyliśmy się głównie z prezentacji, które prowadzący zamieszczają na AKSONIE. Uważam, że na tym etapie edukacji warto już zaopatrzyć się w książkę, którą no trzeba po prostu mieć: Stomatologia zachowawcza z endodoncją (zarys kliniczny) Jańczuka. Często na kolokwia doczytywałam właśnie z niej. Na zaliczenie końcowe prócz testu trzeba było też mieć zaliczenie praktyczne, czyli prowadzący wyznaczali jaki rodzaj ubytku opracowujemy i póżniej to oceniali.
*Wszystkie materiały, z których na zajęciach korzystaliśmy dostajemy od katedry, także nie trzeba nic kupować.
*Prowadzący nie wymagali scrubsów aczkolwiek uważam, że są one wygodniejsze niż fartuch.
**Przedmiot będzie kontynuowany na dalszych latach z czego końcowo będzie egzamin.
Endodoncja przedkliniczna
Endodoncja przedkliniczna odbywa się na tych samych salach co zachowawcza, również w formie miesięcznego bloku. Przedmiot w całości przeprowadzony stacjonarnie. Zasady co do zaliczenia i kolokwiów takie same jak na zachowawczej więc myślę, że nie będę się tu rozpisywać.
Zadaniem przedmiotu było przygotować nas z podstawowych zasad leczenia kanałowego. Uczyliśmy się jak lokalizować kanały, jak się do nich dostać, jak je opracować i na końcu- jak je wypełnić.
Prócz sztucznych zębów fantomowych musieliśmy UWAGA- załatwić sobie od innych dentystów prawdziwe ludzkie, wyrwane zęby, na których to właśnie uczyliśmy się tych wszystkich rzeczy. Także ten element przeklinik był już „bardziej realistyczny”.
Na kolokwia i zaliczenie również prezentacje z AKSONA + myśle że to dobry moment aby zaopatrzyć się w kolejną ważną książkę-„Współczesna endodoncja w praktyce, Arabska-Przedpełska„.
**Przedmiot będzie kontynuowany na dalszych latach z czego końcowo będzie egzamin.
Prawdziwe zęby na których pracowaliśmy
Trzymając je w słoiku mogło to dziwnie wyglądać 😀
Periodontologia przedkliniczna
Blok (2 tygodnie) z periodontologii przedklinicznej odbywał się hybrydowo. Niektóre zagadnienia było online, ale ćwiczenia praktyczne stacjonarnie.
Celem przedmiotu było poznanie podstawowych zagadnień z diagnostyki chorób przyzębia, scaling , kiretaż. Ogólnie nie był to zbyt obszerny w wiedze przedmiot-raczej same podstawy.
Przedmiot kończył się zaliczeniem ustnym z prezek od prowadzących.
*Przedmiot będzie kontynuowany na dalszych latach z czego końcowo będzie egzamin.
Radiologia stomatologiczna
Przedmiot blokowy (2 tygodnie) w całości przeprowadzony online. Zaliczenie było praktyczne (rozpoznawanie chorób na obrazach radiologicznych) oraz teoretyczne w formie testu na podstawie prezentacji od prowadzącego. Przedmiot będzie kontynuowany na 3 roku z czego końcowo będzie egzamin.
Celem przedmiotu było poznanie podstawowych struktur jak i jednostek chorobowych na zdjęciach radiologicznych ( np zdjęcia panoramiczne czy okołowierzchołkowe), które musimy umieć rozpoznawać w codziennej pracy lekarza dentysty. Przedmiot bardzo przydatny jak i przyjemny. Wykłady opierały się również na poznaniu zasad fizycznych powstawania takich zdjęć radiologicznych.
Przykładowe zdjęcie panoramiczne
Stomatologia dziecięca i profilaktyka stomatologiczna przedkliniczna
Były to tylko 3 spotkania w tym 2 stacjonarne.
Poznaliśmy sposoby przeprowadzania profilaktyki przeciwpróchniczej u dzieci czyli np lakierowanie czy fluorowanie zębów. Prócz tego mogliśmy opracować sobie na fantomach ubytki.
Zaliczeniem przedmiotu była… obecność i praca na zajęciach 😀
Materiałoznawstwo 1/2-protetyczne
Zajęcia te nie były w blokach tylko już raz w tygodniu (stacjonarnie) przez okres około 2 miesięcy. Zaliczeniem końcowym był test z prezentacji od prowadzących.
Przedmiot ten opierał się na poznaniu materiałów wykorzystywanych w protetyce czyli na przykład masy wyciskowe, gipsy, woski.. itp.
Wykonywaliśmy na fantomach wyciski alginatowe, następnie na ich podstawie odlewy gipsowe. Prócz tego robiliśmy łyżki indywidualne z szelaku i wzorniki zwarciowe pod protezy. Czyli trochę taki przedsmak protetyki, która będzie na 3 roku.
Materiałoznawstwo 2/2- zachowawczo endodontyczne
Przedmiot przeprowadzony hybrydowo. Najpierw kilka seminarek było zdalnie, na których były wejściówki z prezentacji od prowadzących, póżniej było kilka ćwiczeń stacjonarnych. Przedmiot kończył się zaliczeniem praktycznym ( z rozpoznawania materiałów w ich opakowaniach) oraz teoretycznym z prezentacji z seminarek.
Przedmiot polegał na tym abyśmy poznali właściwości chemiczo-fizyczne materiałów wykorzystywanych w stomatologii zachowawczej i endodoncji czyli np właściwości kompozytów (jak reagują, jak działają na tkanki, jak aplikować), systemów wiążących czy podkładów(np glassjonomery) czy linerów(wodorotlenek wapnia,eugenol).
Jeśli chodzi o to zaliczenie praktyczne to trzeba było wiedzieć że np biopulp to wodorotlenek wapnia nietwardniejący, a Life to ten twarniejący, albo że Agatos to to, Riva to, Ketac to.
Uczyliśmy się również zarabiać, mieszać poszczególne materiały oraz aplikowaliśmy je aby sprawdzić np jak twardnieją.
Fizjologia narządu żucia
Przedmiot również przeprowadzony hybrydowo. Kończył się zaliczeniem z prezentacji od prowadzących. W sumie ćwiczeń stacjonarnych było chyba może ze trzy. Na tych ćwiczeniach poznawaliśmy metody badania żywotności miazgi, opłukiwanie zębów i ogólne podstawowe badania jamy ustnej.
Na seminariach natomiast poznaliśmy wiek wyrzynania poszczególnych zębów mlecznych i stałych, ale i też rozwój zębów, trochę o stawie skroniowo- żuchwowym oraz ogólna budowa jamy ustnej.
Rzadkie zdjęcie kosmity na zajęciach 😛