Przedmioty na pierwszym roku Stomatologii na UMP

Anatomia prawidłowa człowieka

To chyba najważniejszy przedmiot na 1 roku kierunków medycznym a tym bardziej lekarskiego i lekarsko dentystycznego.

Z tego co wiem za „moich czasów” przedmiot ten miał innego koordynatora więc wiele się zmieniło, także niewiele jestem w stanie teraz tutaj napisać.

Częstym pytaniem jest też to czy nasza anatomia wygląda tak samo jak lekarskiego- owszem wygląda tak samo ale myślę, że na zajęciach podczas których mieliśmy głowę i szyję( czyli to co lekarzy dentystów najbardziej obowiązuje) zagadnienia te były obszerniej omawiane niż na lekarskim, a na zajęciach np. z klatki piersiowej czy jamy brzusznej mniej obszernie niż na lekarskim.

Mamy do dyspozycji w Collegium Anatomicum wiele sal prosektoryjnych na których podczas ćwiczeń były denaci, na których mogliśmy poznać anatomie człowieka. Przyznam, że gdy na pierwszych zajęciach zobaczyłam pierwszy raz w życiu denata to nie było to zbyt przyjemne, aczkolwiek wraz z kolejnymi zajęciami każdy się po prostu przyzwyczaja.

Podręcznikiem wiodącym jest u nas Anatomia Witolda Woźniaka. Jak dla mnie nie jest to jakiś super podręcznik. O wiele lepiej anatomia jest przedstawiona według mnie w Gray’u czy Morysiu. Jednakże jeśli są wątpliwość jakieś to trzeba bazować na Woźniaku.

Jeśli chodzi o atlasy anatomiczne to ja najwięcej używałam Nettera po polsku i Sobotty po łacinie. To właśnie te dwa języki obowiązują nas podczas nazewnictwa struktur anatomicznych.

Histologia z embriologią i cytologią

Zajęcia z histologii odbywają się także w Collegium Anatomicum. Mamy sale wyposażone w komputery na których oglądamy preparaty, które następnie rysujemy w zeszycie i opisujemy. Na początku każdych zajęć pisze się wejściówkę z materiału który będzie przerabiany na tychże zajęciach.

W ciągu całego roku odbywają się 4 kolokwia. Zbieramy z nich punkty by zaliczyć semestr i być dopuszczonym do egzaminu. Jeśli się nie zdobędzie odpowiedniej ilości punktów w danym semestrze trzeba pisać „wyjście” z całego materiału z danego semestru.

Podręcznikiem wiodącym jest Histologia Macieja Zabla, aczkolwiek często prowadzący zasięgają informacje też z Ciszka.

Przedmiot ten kończy się egzaminem praktycznym na którym trzeba rozpoznawać preparaty mikroskopowe jak i teoretycznym na którym jest teoria.

Biofizyka

Myślę że największa zmora studentów na 1 roku.

Najpierw przez 2 miesiące mieliśmy ćwiczenia, następnie zaczynały się seminaria i trwały około półtorej miesiąca. Na każdych ćwiczeniach na początku zajęć pisaliśmy wejściówkę z danego materiału, który będziemy omawiać na konkretnych zajęciach. Na seminariach pisaliśmy taką „wyjściówkę” na końcu zajęć z materiału, który poznaliśmy podczas tych seminariów. Seminaria polegały głownie na prezentowaniu naszych prezentacji. Podczas tych wszystkich zajęć z biofizyki trzeba było uzyskać daną liczbę punktów by być dopuszczonym do egzaminu końcowego, a jeśli się nie osiągnęło to również trzeba było pisać wyjście z całego materiału. Myślę, że bez problemu każdy uzyskał wystraczającą liczbę punktów podczas ćwiczeń i seminariów, ja czasem potrafiłam dostać tylko 1 pkt z wejściówki a i tak udało mi się zaliczyć zajęcia. Także na spokojnie nie ma co się stresować tym przedmiotem za bardzo według mnie. Nie trzeba uczyć się z legendarnej cegły biofizycznej czyli z Jaroszyka bo to strata czasu. Przedmiot kończy się egzaminem testowym- dość strasznie on wygląda ale jeśli się ma dużo szczęścia to się da zdać za 1 razem. Materiału trzeba się uczyć z uczelnianego skryptu i z wykładów które są udostępniane.

Chemia medyczna

Przedmiot ten trwał też ok 2 miesiące. Składał się z ćwiczeń w laboratoriach( na których robiliśmy doświadczenia) i z seminariów na których prezentowaliśmy prezentacje i pisaliśmy wejściówki aby uzbierać odpowiednią liczbę punktów dopuszczającą nas do egzaminu. Raczej były to dość nudne zajęcia z omawiania jakiś cech białek, tłuszczy czy pierwiastków potrzebnych w medycynie. Według mnie był to taki przedmiot o niczym. Kończył się egzaminem testowym z którym chyba każdy dał sobie radę. Materiału trzeba się uczyć z uczelnianego skryptu i z wykładów które są udostępniane. Wykłady były już dużo ciekawsze bo miały duży związek ze stomatologią ponieważ były omawiane np. chemiczne zawartości śliny, pierwiastki stosowane w materiałach wykorzystywanych w stomatologii czy budowa chemiczna zębów. Pytacie dużo czy bez obszernej wiedzy chemicznej da się zdać ten przedmiot, a więc według mnie tak ponieważ na zaliczenie wystarczy nauczyć się teorii. Na drugim roku będzie jeszcze taki przedmiot jak biochemia i w sumie na tym chyba się kończy przygoda z „chemią”.

Biologia (parazytologia)

Na ćwiczeniach przerabialiśmy parazytologie czyli naukę o pasożytach człowieka. Myślę że był to dość przyjemny przedmiot. Oglądaliśmy np. nicienie czy pierwotniaki pod mikroskopem. Następnie rysowaliśmy je i opisywaliśmy w zeszycie. Nie było wejściówek, ale za to było końcowe kolokwium praktyczne i teoretyczne. Na wykładach natomiast były omawiane jakieś zagadnienie biologiczne typu ekologia, ochrona środowiska czy zależności międzygatunkowe. Przedmiot kończy się dość prostym egzaminem testowym.

Przedmioty stomatologiczne na 1 roku


Ergonomia w stomatologii

Były to zajęcia ćwiczeniowe w gabinetach stomatologicznych w Centrum Stomatologii, podczas których uczyliśmy poprawie ustawiać pacjenta na krześle dentystycznym, prawidłowo siadać przy pacjencie, pracować na dwie 4 ręce z asystą, prawidłowo dezynfekować miejsce pracy. Uczyliśmy się też pokazywać konkretny ząb w jamie ustnej np. musieliśmy wskazać powierzchnię żującą/policzkową,językową itp danego np. trzonowca. Przy okazji mieliśmy możliwość czyszczenia sobie zębów przy pomocy kątnicy także troszkę pobawiliśmy się w dentystę. Przedmiot kończy się prostym testem.

Cytat z sylabusa co dokładnie nauczyliśmy się podczas zajęć:

  1. Zapoznanie się z:
    • zasadami ergonomii w aspekcie organizacji gabinetu stomatologicznego i prowadzenia zabiegów leczniczych
    • zasadami pracy w pozycji leżącej pacjenta bez korzystania z pomocy asystentki stomatologicznej oraz z jej udziałem
  2. Poznanie przyczyn dolegliwości mięśniowo -szkieletowych związanych z wykonywanym zawodem a także sposobami zapobiegania i zmniejszania skutków tych dolegliwości
  3. Zapoznanie się z narzędziami ręcznymi i mechanicznymi pod kątem ich ergonomicznej budowy i funkcji
  4. Zapoznanie się z zasadami pracy stomatologicznej z wykorzystaniem lup i mikroskopu operacyjnego
  5. Zapoznanie się z występowaniem czynników ryzyka zawodowego – ich wpływem na pracę stomatologa oraz sposobami redukowania czynników zagrożenia
  6. Zakażenia w gabinecie stomatologicznym- ryzyko i zasady ich zapobiegania

Normy okluzji i funkcji układu stomatognatycznego

Przedmiot składa się z ćwiczeń na którym uczymy się budowy anatomicznej zębów, następnie z każdym ważnym szczegółem trzeba było odtworzyć je z wosku. Przedmiot nauczył nas też systemów oznaczania zębów na różne sposoby, które potem będziemy używać na co dzień podczas pracy. Na zaliczenie musieliśmy wykonać też rysunki ołówkiem szczęki i żuchwy od przodu i z boku. Przedmiot kończy się testem. Jest to chyba najlepszy przedmiot na 1 roku ☺

Cytat z sylabusa odnośnie tego co dokładnie mamy umieć po tym przedmiocie:

  1. Zapoznanie się z podstawami gnatofizjologii układu stomatognatycznego.
  2. Ocena wzajemnych stosunków łuków zębowych oraz powierzchni żujących zębów przeciwstawnych w warunkach okluzji.
  3. Ocena różnorodności kształtów zębów stałych na podstawie typów konstytucjonalnych człowieka, wieku, rasy, płci.
  4. Rozwijanie zdolności manualnych oraz nabywanie umiejętności praktycznych poprzez wykonywanie ćwiczeń polegających na rysowaniu kontaktów zębowych w okluzji centralnej, modelowaniu naturalnej wielkości zęba z wosku z odwzorowaniem cech anatomicznych oraz odbudowie za pomocą wosku ściętych zębów w modelach gipsowych szczęki i żuchwy.
  5. Kształtowanie umiejętności manualnych w pracy z wykorzystaniem podstawowych instrumentów stomatologicznych: modelarz, prostnica i kątnica stomatologiczna.

Histofizjologia jamy ustnej

Celem nauczania tego przedmiotu jest poznanie terminologii używanej do określania budowy anatomicznej zębów, szczegółowej anatomii poszczególnych grup zębowych oraz ich wzajemnego ułożenia w łukach zębowych. Ponadto, celem jest zapoznanie z budową oraz organizacją komórek w tkankach jamy ustnej i z budową mikroskopową wybranych narządów, ze szczególnym uwzględnieniem budowy, rozwoju i cytofizjologii zęba oraz tkanek przyzębia. Nacisk położono także na rozwijanie zdolności manualnych, poprzez szkicowanie zębów na papierze milimetrowym z uwzględnieniem ich wszystkich anatomicznych dokładności. Przedmiot ten składa się z serii wykładów i seminariów. Kończy się testem zaliczeniowym.

Inne przedmioty


Jeśli chodzi o inne mniejsze przedmioty, które były po prostu proste w zaliczeniu to: historia medycyny, etyka i deontologia, zdrowie publiczne, wf, pierwsza pomoc( to akurat ważne ale nie wypowiem się na temat tego przedmiotu bo byłam z niego zwolniona ale wiem, że były z niego cotygodniowe wejściówki), epidemiologia, podstawy psychologii lekarskiej, język angielski, informatyka, metodologia badań naukowych.

WF

Trwa cały pierwszy rok. Odbywa się 1,5h raz w tygodniu w Studium Wychowania Fizycznego i Sportu w budynku jednego z akademików. Podczas tych zajęć ustalamy z prowadzącym co chcemy robić. Możemy np. iść na siłownie, sale fitness lub hale sportową by grać w jakieś gry zespołowe.

Język angielski

Nie jest to jakiś wymagający przedmiot. Polega on głównie na poznaniu terminologii medycznej w tym stomatologicznego. W ciągu roku są około 2 kolokwia właśnie ze słownictwa . Trwa on dwa lata i kończy się egzaminem.