Anatomia prawidłowa człowieka
To chyba najważniejszy przedmiot na 1 roku kierunków medycznym a tym bardziej lekarskiego i lekarsko dentystycznego.
Z tego co wiem za „moich czasów” przedmiot ten miał innego koordynatora więc wiele się zmieniło, także niewiele jestem w stanie teraz tutaj napisać.
Częstym pytaniem jest też to czy nasza anatomia wygląda tak samo jak lekarskiego- owszem wygląda tak samo ale myślę, że na zajęciach podczas których mieliśmy głowę i szyję( czyli to co lekarzy dentystów najbardziej obowiązuje) zagadnienia te były obszerniej omawiane niż na lekarskim, a na zajęciach np. z klatki piersiowej czy jamy brzusznej mniej obszernie niż na lekarskim.
Mamy do dyspozycji w Collegium Anatomicum wiele sal prosektoryjnych na których podczas ćwiczeń były denaci, na których mogliśmy poznać anatomie człowieka. Przyznam, że gdy na pierwszych zajęciach zobaczyłam pierwszy raz w życiu denata to nie było to zbyt przyjemne, aczkolwiek wraz z kolejnymi zajęciami każdy się po prostu przyzwyczaja.
Podręcznikiem wiodącym jest u nas Anatomia Witolda Woźniaka. Jak dla mnie nie jest to jakiś super podręcznik. O wiele lepiej anatomia jest przedstawiona według mnie w Gray’u czy Morysiu. Jednakże jeśli są wątpliwość jakieś to trzeba bazować na Woźniaku.
Jeśli chodzi o atlasy anatomiczne to ja najwięcej używałam Nettera po polsku i Sobotty po łacinie. To właśnie te dwa języki obowiązują nas podczas nazewnictwa struktur anatomicznych.
Histologia z embriologią i cytologią
Zajęcia z histologii odbywają się także w Collegium Anatomicum. Mamy sale wyposażone w komputery na których oglądamy preparaty, które następnie rysujemy w zeszycie i opisujemy. Na początku każdych zajęć pisze się wejściówkę z materiału który będzie przerabiany na tychże zajęciach.
W ciągu całego roku odbywają się 4 kolokwia. Zbieramy z nich punkty by zaliczyć semestr i być dopuszczonym do egzaminu. Jeśli się nie zdobędzie odpowiedniej ilości punktów w danym semestrze trzeba pisać „wyjście” z całego materiału z danego semestru.
Podręcznikiem wiodącym jest Histologia Macieja Zabla, aczkolwiek często prowadzący zasięgają informacje też z Ciszka.
Przedmiot ten kończy się egzaminem praktycznym na którym trzeba rozpoznawać preparaty mikroskopowe jak i teoretycznym na którym jest teoria.
Biofizyka
Myślę że największa zmora studentów na 1 roku.
Najpierw przez 2 miesiące mieliśmy ćwiczenia, następnie zaczynały się seminaria i trwały około półtorej miesiąca. Na każdych ćwiczeniach na początku zajęć pisaliśmy wejściówkę z danego materiału, który będziemy omawiać na konkretnych zajęciach. Na seminariach pisaliśmy taką „wyjściówkę” na końcu zajęć z materiału, który poznaliśmy podczas tych seminariów. Seminaria polegały głownie na prezentowaniu naszych prezentacji. Podczas tych wszystkich zajęć z biofizyki trzeba było uzyskać daną liczbę punktów by być dopuszczonym do egzaminu końcowego, a jeśli się nie osiągnęło to również trzeba było pisać wyjście z całego materiału. Myślę, że bez problemu każdy uzyskał wystraczającą liczbę punktów podczas ćwiczeń i seminariów, ja czasem potrafiłam dostać tylko 1 pkt z wejściówki a i tak udało mi się zaliczyć zajęcia. Także na spokojnie nie ma co się stresować tym przedmiotem za bardzo według mnie. Nie trzeba uczyć się z legendarnej cegły biofizycznej czyli z Jaroszyka bo to strata czasu. Przedmiot kończy się egzaminem testowym- dość strasznie on wygląda ale jeśli się ma dużo szczęścia to się da zdać za 1 razem. Materiału trzeba się uczyć z uczelnianego skryptu i z wykładów które są udostępniane.
Chemia medyczna
Przedmiot ten trwał też ok 2 miesiące. Składał się z ćwiczeń w laboratoriach( na których robiliśmy doświadczenia) i z seminariów na których prezentowaliśmy prezentacje i pisaliśmy wejściówki aby uzbierać odpowiednią liczbę punktów dopuszczającą nas do egzaminu. Raczej były to dość nudne zajęcia z omawiania jakiś cech białek, tłuszczy czy pierwiastków potrzebnych w medycynie. Według mnie był to taki przedmiot o niczym. Kończył się egzaminem testowym z którym chyba każdy dał sobie radę. Materiału trzeba się uczyć z uczelnianego skryptu i z wykładów które są udostępniane. Wykłady były już dużo ciekawsze bo miały duży związek ze stomatologią ponieważ były omawiane np. chemiczne zawartości śliny, pierwiastki stosowane w materiałach wykorzystywanych w stomatologii czy budowa chemiczna zębów. Pytacie dużo czy bez obszernej wiedzy chemicznej da się zdać ten przedmiot, a więc według mnie tak ponieważ na zaliczenie wystarczy nauczyć się teorii. Na drugim roku będzie jeszcze taki przedmiot jak biochemia i w sumie na tym chyba się kończy przygoda z „chemią”.
Biologia (parazytologia)
Na ćwiczeniach przerabialiśmy parazytologie czyli naukę o pasożytach człowieka. Myślę że był to dość przyjemny przedmiot. Oglądaliśmy np. nicienie czy pierwotniaki pod mikroskopem. Następnie rysowaliśmy je i opisywaliśmy w zeszycie. Nie było wejściówek, ale za to było końcowe kolokwium praktyczne i teoretyczne. Na wykładach natomiast były omawiane jakieś zagadnienie biologiczne typu ekologia, ochrona środowiska czy zależności międzygatunkowe. Przedmiot kończy się dość prostym egzaminem testowym.
Przedmioty stomatologiczne na 1 roku
Ergonomia w stomatologii
Były to zajęcia ćwiczeniowe w gabinetach stomatologicznych w Centrum Stomatologii, podczas których uczyliśmy poprawie ustawiać pacjenta na krześle dentystycznym, prawidłowo siadać przy pacjencie, pracować na dwie 4 ręce z asystą, prawidłowo dezynfekować miejsce pracy. Uczyliśmy się też pokazywać konkretny ząb w jamie ustnej np. musieliśmy wskazać powierzchnię żującą/policzkową,językową itp danego np. trzonowca. Przy okazji mieliśmy możliwość czyszczenia sobie zębów przy pomocy kątnicy także troszkę pobawiliśmy się w dentystę. Przedmiot kończy się prostym testem.
Cytat z sylabusa co dokładnie nauczyliśmy się podczas zajęć:
- Zapoznanie się z:
- zasadami ergonomii w aspekcie organizacji gabinetu stomatologicznego i prowadzenia zabiegów leczniczych
- zasadami pracy w pozycji leżącej pacjenta bez korzystania z pomocy asystentki stomatologicznej oraz z jej udziałem
- Poznanie przyczyn dolegliwości mięśniowo -szkieletowych związanych z wykonywanym zawodem a także sposobami zapobiegania i zmniejszania skutków tych dolegliwości
- Zapoznanie się z narzędziami ręcznymi i mechanicznymi pod kątem ich ergonomicznej budowy i funkcji
- Zapoznanie się z zasadami pracy stomatologicznej z wykorzystaniem lup i mikroskopu operacyjnego
- Zapoznanie się z występowaniem czynników ryzyka zawodowego – ich wpływem na pracę stomatologa oraz sposobami redukowania czynników zagrożenia
- Zakażenia w gabinecie stomatologicznym- ryzyko i zasady ich zapobiegania
Normy okluzji i funkcji układu stomatognatycznego
Przedmiot składa się z ćwiczeń na którym uczymy się budowy anatomicznej zębów, następnie z każdym ważnym szczegółem trzeba było odtworzyć je z wosku. Przedmiot nauczył nas też systemów oznaczania zębów na różne sposoby, które potem będziemy używać na co dzień podczas pracy. Na zaliczenie musieliśmy wykonać też rysunki ołówkiem szczęki i żuchwy od przodu i z boku. Przedmiot kończy się testem. Jest to chyba najlepszy przedmiot na 1 roku ☺
Cytat z sylabusa odnośnie tego co dokładnie mamy umieć po tym przedmiocie:
- Zapoznanie się z podstawami gnatofizjologii układu stomatognatycznego.
- Ocena wzajemnych stosunków łuków zębowych oraz powierzchni żujących zębów przeciwstawnych w warunkach okluzji.
- Ocena różnorodności kształtów zębów stałych na podstawie typów konstytucjonalnych człowieka, wieku, rasy, płci.
- Rozwijanie zdolności manualnych oraz nabywanie umiejętności praktycznych poprzez wykonywanie ćwiczeń polegających na rysowaniu kontaktów zębowych w okluzji centralnej, modelowaniu naturalnej wielkości zęba z wosku z odwzorowaniem cech anatomicznych oraz odbudowie za pomocą wosku ściętych zębów w modelach gipsowych szczęki i żuchwy.
- Kształtowanie umiejętności manualnych w pracy z wykorzystaniem podstawowych instrumentów stomatologicznych: modelarz, prostnica i kątnica stomatologiczna.
Histofizjologia jamy ustnej
Celem nauczania tego przedmiotu jest poznanie terminologii używanej do określania budowy anatomicznej zębów, szczegółowej anatomii poszczególnych grup zębowych oraz ich wzajemnego ułożenia w łukach zębowych. Ponadto, celem jest zapoznanie z budową oraz organizacją komórek w tkankach jamy ustnej i z budową mikroskopową wybranych narządów, ze szczególnym uwzględnieniem budowy, rozwoju i cytofizjologii zęba oraz tkanek przyzębia. Nacisk położono także na rozwijanie zdolności manualnych, poprzez szkicowanie zębów na papierze milimetrowym z uwzględnieniem ich wszystkich anatomicznych dokładności. Przedmiot ten składa się z serii wykładów i seminariów. Kończy się testem zaliczeniowym.
Inne przedmioty
Jeśli chodzi o inne mniejsze przedmioty, które były po prostu proste w zaliczeniu to: historia medycyny, etyka i deontologia, zdrowie publiczne, wf, pierwsza pomoc( to akurat ważne ale nie wypowiem się na temat tego przedmiotu bo byłam z niego zwolniona ale wiem, że były z niego cotygodniowe wejściówki), epidemiologia, podstawy psychologii lekarskiej, język angielski, informatyka, metodologia badań naukowych.
WF
Trwa cały pierwszy rok. Odbywa się 1,5h raz w tygodniu w Studium Wychowania Fizycznego i Sportu w budynku jednego z akademików. Podczas tych zajęć ustalamy z prowadzącym co chcemy robić. Możemy np. iść na siłownie, sale fitness lub hale sportową by grać w jakieś gry zespołowe.
Język angielski
Nie jest to jakiś wymagający przedmiot. Polega on głównie na poznaniu terminologii medycznej w tym stomatologicznego. W ciągu roku są około 2 kolokwia właśnie ze słownictwa . Trwa on dwa lata i kończy się egzaminem.